În acest articol GLOBULARIA, MICUL BOTANIST, vom vorbi despre cultivarea unui imaginar sănătos al expedițiilor, în sânul familiilor cărora le place să călătorească cu copiii. Deja se trăiește conform legilor atracției, sănătate și abundență în gândurile noastre de creatori ai propriului univers. Dacă putem da mai departe copiilor noștri gândul că orice dorință legată de visele noastre se va manifesta în viața noastră în exterior, atunci nu îi vom crește să se aștepte mereu ca alții să le creeze fericirea, părinții nu dețin controlul fericirii copiilor lor, dar pot să le dea pârghii de construire a lumilor lor posibile printr-un suport real, palpabil! Călătoriile sunt un astfel de suport spre creativitate, poveste și libertate!  

Cele trei întrebări la care îți vei răspunde citind sunt:

Care sunt motivele semnificative pentru care călătorim cu copiii?

De ce botanica este un subiect plin de profunzime?

Care este diferența dintre imaginație și imaginar și ce putem face acum pentru cultivarea unui viitor creativ în sufletul liber al copiilor noștri?

Imaginile ne surprind pe noi, rușii mari și mici, călătorind în 5, în zone unice, de rezervație botanică din România! Astăzi: Stufărișurile de la Sic, o mică deltă a Transilvaniei!

Stufărișurile de la Sic reprezintă o rezervație naturală, o arie protejată pentru stufărișul abundent și păsările care viețuiesc aici. O punte din lemn, cu un farmec aparte, te ajută să traversezi stuful dintr-o parte în alta a lui. Primul foișor, aflat la mică distanță de șosea, la intrarea în rezervație, te îndeamnă într-un stil ardelenesc să faci (deja) un popas. O expediție aici nu e nici o grabă. Te poți opri, poți sta, poți asculta liniștea…

Păsările migratoare de baltă, de pasaj sau sedentare care viețuiesc aici sunt multe și diverse: corcodel mic (Tachybaptus ruficollis), buhai de baltă (Botaurus stellaris), stârc cenușiu (Ardea cinerea), lișiță (cu specii de Fulica atra și Gallinula chloropus), presură (o specie din familia Emberizidae), cufundar polar (Gavia arctica), nagâț (Vanellus vanellus), pițigoi moțat (Aegithalos caudatus), cânepar (Acanthis cannabina) sau lăcarul mare (Acrocephalus arundinaceus).

Stufărișurile de la Sic ne încântă cu mlaștini, iazuri și luciu de apă, cu vegetație de papură și, evident, stufăriș. Poate nu sună atractiv pentru toți, însă e o zonă de un pitoresc blajin, calm, inedit.

Credit foto: www.florinarussu.ro

60887867_2327468484183580_7115323760659398656_o 60947196_2327468154183613_4821902600024621056_o 60951601_2327469154183513_4061849420499517440_o 60964149_2327471320849963_5420829935411396608_o 60967398_2327470547516707_7344135532013682688_o 60976982_2327467930850302_8848579803192754176_o 60982587_2327468760850219_7045938920474804224_o 60999755_2327469550850140_7847960531846561792_o 61008910_2327468394183589_6208337735598473216_o 61009524_2327471694183259_5330922143758680064_o 61023043_2327471544183274_6348116935145684992_o 61038547_2327468914183537_7443041348870995968_o 61046430_2327470444183384_222455713677443072_o 61052467_2327468720850223_1359814584675860480_o 61059636_2327469307516831_289401618028298240_o 61114096_2327470404183388_4603761945500188672_o (1)

Sunt multe motive pentru care familiilor le place să călătorească cu copiii lor. Însă vreau să vă spun și motivul cel mai profund pentru care călătoriile de expediție în natură, pentru a vedea plante rare, sunt deosebite!  Unora le place să exploreze, altora le face bine să plece de acasă pentru că le place să fie împreună, să se simtă conectați și vii, să spargă monotonia și să descopere lumea și să vadă minunățiile create de Dumnezeu.

Călătoria vă îndeamnă să vedeți viața ca o excursie în sine, pur și simplu, să vă bucurați de viață, de tot ceea ce vă oferă ea. Copiii învață despre botanică, își îmbogățesc vocabularul și comportamentul. Practic, adevărata călătorie se va desfășura în ei: un suflet curios va deveni și mai curios, o imaginație curioasă va deveni și mai productivă!

Bucurați-vă de tot ceea ce vă înconjoară, profitați de fiecare moment când puteți merge într-un loc nou. Copilul dumneavoastră își va cultiva apetitul pentru poveste. În mintea lui va asocia călătoria cu un experiment frumos, o poveste de învățare, de curiozitate și de scenariu propriu, îi va adăuga propriul sens.

Imaginarul nu este un fel de surplus, o grijă în plus, pe care trebuie să ne-o asumăm. El este pur și simplu bula noastră de existență. Face parte din modul nostru primitiv de funcţionare a sufletului, a conştiinţei, a creierului. Cu el noi ne manifestăm puterea creativă pe care raţiunea nu o are. Imaginarul unei călătorii se formează în jurul experienței copilului de a fi o persoană bucuroasă atunci când află lucruri noi și în mintea lui o nouă poveste prinde viață:  plecarea în sine, ceea ce vrem să vizităm (povestea florii, a copacului, a plantei unice), momentele de așteptare  și întoarcerea “acasă” mult mai bogați în experiențe reale de a vedea cu ochii sufletului și ai minții.

A călători este cea mai rapidă cale de a îmbina raţiunea cu imaginaţia, dar mai ales, cea mai liberă și înțeleaptă opțiune de a ne dezvolta un imaginar sănătos de familie!   

Pentru a da sens realităţii exterioare, copilul și noi înșine, avem nevoie să spunem poveşti și să trăim într-o poveste de familie pe care noi ne-o construim!

61063469_2327470947516667_1416554401190903808_o 61068000_2327469690850126_6778849773513342976_o 61094175_2327469344183494_8579650000751951872_o 61103099_2327470637516698_6931720153637847040_o 61104211_2327470897516672_8618995272732639232_o 61110155_2327468660850229_1225093761386676224_o 61116525_2327470997516662_4307795963881193472_o 61117994_2327470497516712_8150839946228269056_o 61118721_2327468127516949_2835230030894727168_o 61126684_2327470590850036_3742363613852073984_o 61126856_2327471594183269_3701513020258648064_o 61135887_2327471110849984_1022951469197819904_o 61139436_2327471727516589_4661693181648175104_o 61160043_2327467984183630_544090971067908096_o 61165784_2327469070850188_8207494297189089280_o 61177506_2327467777516984_5899202233198706688_o 61183121_2327469894183439_6267703099981299712_o 61187907_2327471154183313_1480827371299799040_o 61194175_2327469807516781_555437291116429312_o 61195593_2327468260850269_2520730887436369920_o 61210212_2327468427516919_4609471232641859584_o 61224486_2327468637516898_5393954555513798656_o 61241663_2327468310850264_7906732761245810688_o 61585140_2327468537516908_3040652724614987776_o 61697579_2327471487516613_842458711283728384_o

Bine, bine, veți spune, dar cum poate vizitarea unei plante/locație cu plante să aibă așa putere pozitivă în mintea noastră și a copiilor, să inspire atât de mult încât să fie mai mult decât crearea de amintiri plăcute?

Imaginarul se referă deci la un surplus de sens, la încărcături simbolice pe care psihicul uman le adaugă unor reprezentări obiective, neutre din realitatea exterioară: “doar o plantă/doar o floare/doar un loc” vor deveni “planta noastră/floarea mea/locul nostru”. Ca urmare, trebuie făcută distincţia între IMAGINAȚIE ca sursă de reprezentări, și IMAGINAR care se referă la componenta creativă, la surplusul de sens pe care gândirea umană îl aduce.

 

Conceptul de imaginar este chiar opus conceptului de imaginaţie. După o excursie într-o rezervație, de exemplu, imaginația recombină amintiri sau reprezentări ale lumii așa cum au văzut-o atunci: culori, hartă, traseu etc. Pentru a dezvolta nu doar imaginația noastră și a copiilor când călătorim, putem adăuga noutate printr-un surplus de SENS, surplus de stare de bine și nerăbdarea de a mai merge în autentic și poveste!

Așadar, definiția imaginarului nu se rezumă la ceea ce se află în imaginația noastră, ci reprezintă totalitatea imaginilor și reprezentărilor pe care le avem despre lume, plante, excursii, locuri și familie!

61187907_2327471154183313_1480827371299799040_o 61210212_2327468427516919_4609471232641859584_o 61224486_2327468637516898_5393954555513798656_o 61241663_2327468310850264_7906732761245810688_o 61247537_2327468570850238_6812465331487899648_o 61268993_2327467847516977_2359512765925687296_o 61298358_2327470027516759_5095595851909169152_o 61315141_2327468364183592_8265428252051374080_o 61325364_2327468880850207_393046076598255616_o 61360552_2327468097516952_8621617801238413312_o 61372384_2327469580850137_7332927368178171904_o 61383779_2327471350849960_6167359525641781248_o 61414545_2327471227516639_6472226058182590464_o 61452877_2327469657516796_1325869525400289280_o 61456995_2327470314183397_3994535385911787520_o 61458044_2327471040849991_190929348054745088_o 61483454_2327469780850117_3721067009924923392_o 61508491_2327469620850133_1553215278387560448_o 61540733_2327468800850215_3171249490241781760_o 61551482_2327470840850011_8351897608851030016_o 61558696_2327470727516689_2496193661964910592_o 61564273_2327468977516864_8587315074266300416_o 61569479_2327469390850156_5897871510596485120_o 61681036_2327469470850148_8293690532723425280_o

Călătoriți, călătoriți cu sens și în surplus de sens pentru încredere, iubire, viață abundentă, educație, natură! 

0 siglaglobularia

NOTĂ:

Câmpul cunoașterii umane se lărgește foarte mult. Dacă s-a vorbit mult despre efectele imaginii asupra realității, cred că e timpul să se cerceteze și să sondăm efectele imaginarului ca resursă a imaginii care dezvoltă realități, a imaginației noastre creative în familie. Spre deosebire de gândirea strategică și memorie, imaginarul construiește noi realități și schimbă la modul cel mai rapid cu putință toate activitățile noastre, dacă este exersat!

Sunt Florina Russu, profesor, consultant educațional, scriitor, președintele Academiei Române de Imagine și Imaginar Educațional, http://www.florinarussu.ro/academia-romana-de-imagine-si-imaginar-educational/, o instituție care oferă text și imagine în timp ce promovează efectele imaginarului și a imaginii în domeniul educativ. Educativ însemnând, la modul larg, nu doar școli, familii, comunități, ci toți promotorii educaționali. http://www.florinarussu.ro/visual-educational-nourishment/

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *