Elevii sunt cei mai importanți oameni în şcoală!

DSC_1871

Cartea Prof. Ari Pokka, “Top Class”, un volum onest şi autentic despre leadershipul şi managementul şcolar finlandez.

  1. DESPRE AUTOR ŞI CARTE

 Ari Pokka este creator de politici publice în domeniul educației, director de școală gimnazială și autor. Ari este un lider educațional finlandez remarcabil. Acesta se poziționează cu mândrie printre pedagogii internaționali și a demonstrat de-a lungul timpului că deține abilități excepționale atât în construirea profesională cât și personală a relațiilor cu profesorii, directorii, cercetătorii și școlile din întreaga lume

📚 Cartea sa, „Top Class”, este acum disponibilă și în limba română, în traducerea profesorului Doru Căstăian la editura Curtea Veche, cu sprijinul Fundației Didactica.

DSC_1863

  1. IMPRESII DE LECTURĂ

Mi-a plăcut mult pulsul simplu şi elegant al scriiturii, finețea şi eleganța cu care se spulberă mitul “lupilor singuratici” sau vremea “eroilor din câmpul muncii”, aplecându-şi experiența acumulată cu dragoste şi înțelepciune pozitivă către tinerele generații. O carte de referință pentru mulți directori de şcoală vizionari, nu simpli “funcționari”.

Am citit totul cu un creion şi după câteva pagini în care am subliniat tot, m-am oprit şi am lăsat informațiile să se lege, să creioneze singure în harta mea mentală. Am simțit că mă încearcă, atunci când o citesc, sentimentul că ca am un plan de lecție perfect, dar realitatea te izbeşte a doua zi când mergi la clasă şi toate au un alt puls şi o altă ritmicitate.

Aşa că, am trecut prin toate în tihnă și cu relaxare:

-întocmirea orarului, planurile operaționale ale şcolii, comunicarea cu familia, cu colegii şi cu instituțiile Ministerului;

-am stat puțin mai mult pe partea administrativă a monitorizării şi evaluării, deoarece profesionalismul testărilor individuale şi încrederea în profesori (*simbolistica încrederii între angajator şi angajat) lipsesc cu desavârşire şcolii româneşti;

-pregătirea personalului didactic, evenimentele şcolare, sarcinile oficiale, politici educaționale;

-sprijin colegial în dezvoltarea muncii proprii, limite ferme în exercitarea funcției, a deciziilor sau a hotărârilor, transparența informației şi ce face o “şcoala bună” în viitor, învățarea centrată pe elev, conectată la prezent şi creatoare de viitor;

-noi modalități de leadership şi o comunicare eficientă cu familiile, cu colegii, cu profesorii din şcoala sa, ce înseamnă un profesor şi un director creator de spații de învățare;

-curriculum național de bază şi competențele transversale de la nivel gimnazial la nivel liceal (competența stării de bine, de interacțiune, multidisciplinară, creativitatea, socială, etică şi de mediu, cea culturală şi globală) dar şi despre cum livrăm cunoştințe, abilități, valori, atitudini dar şi dorința de integrare a competențelor în viața de zi cu zi, învățare pe tot parcursul vieții;

-deşi fiecare director are viziunea sa în privința şcolii, componenta propriei motivații şi a propriului model de succes;

-edem deja semne şi modele nu doar despre curriculum național, ci despre unul internațional.

DSC_1855

 

Cum putem învăța leadership educațional finlandez? Ce preluăm de la sistemul de educație nordic și cum adaptăm povestea de succes la realitatea educațională românească?

 

“Bune practici? Pentru mine termenul de “Bune practici” a fost mereu unul straniu. Când vorbim de bune practici, vorbim despre “lene intelectuală”. Atunci când nu ai ideile tale şi nu ai puterea şi priceperea de a crea ceva nou, te vei uita spre bunele practici ale altora. Desigur, nu vei fura ideile, ci le vei face un pic mai bine. Dacă aceasta este una dintre modalitățile prin care creatorii de politici educaționale vor să schimbe cadrele edcației, atunci probabil că ei chiar nu înteleg ce se întâmplă în mințile clienților.” Pg. 342

 

CONCLUZII: Răbdare. “Nici Roma n-a fost construită într-o zi!”

Şcoala trebuie condusă fără teama de a greşi şi cu conştiința faptului că un control total distruge creativitatea. Directorii sunt în prima linie a schimbării şi trebuie să învețe să conducă oameni, nu sisteme, asta în primul rând, apoi e nevoie de o cultură a ataşamentului, care presupune o anume dinamică a gândirii şi învățarii constante, a simplității inimii lângă inimă, fără ierarhie.

DSC_1862

3. EVENIMENTUL DE LANSARE

Lansarea cărții va fi în data de 25 februarie 2022, începând cu ora 18:30, LIVE pe paginile noastre de Facebook.

📎 Moderatorul evenimentului va fi Elena Lotrean, cofondatoarea școlilor finlandeze ERI, iar lista de invitați reunește oameni de pretutindeni care înțeleg importanța educației în societate:

📖 Excelența Sa Marjut Akola, Ambasador al Republicii Finlanda în România;

📖 Ari Pokka, expert educațional finlandez, autorul cărții „Top Class”;

📖 Flavia Boghiu, viceprimar al municipiului Brașov;

📖 Oana Matache, viceprimar al municipiului Buzău;

📖 Doru Căstăian, profesor de filosofie și științe socio-umane, traducătorul cărții „Top Class” în limba română;

📖 Iren Arsene, director al editurii Curtea Veche Publishing;

📖 Alina Cîrjă, fondator al Școlii Româno-Finlandeze București;

📖 Florina Russu, director educațional al Școlii Finlandeze ERI Cluj-Napoca;

274167537_2826641600968988_4835877056086612784_n

  1. CUM POȚI COMANDA CARTEA:

Cartea „Top Class” o puteți cumpăra chiar de aici: bit.ly/TopClassByAriPokka!

 

Un articol realizat de Florina Russu-GLOBAL EDUPRENEUR pentru GLOBULARIA-GLOBAL EDUPRENEURS ACADEMY 

 

 

page-4

VISION MISSION

Două întrebări m-au preocupat mereu:

“Ce-ar fi dacă fiecare profesor ar fi şi propriul său antreprenor?”

“Ce-ar fi dacă mediul business ar fi şi un metodist mai bun, nu doar un autodidact competent?”

Experiența mea şi expertiza profesională răspunde la ele prin proiectele active prezentate mai sus şi dezvoltă resurse de calitate pentru destinații de învățare diverse. Împreună, citind aceste rânduri, vom face recunoaşterea profilului unui Eduprenor de succes. Prin dezvăluirea transferurilor de bune practici între mediul de Business şi cel educațional, vom identifica împreună portretul antreprenorilor de mâine. Cel mai interesant şi mai practic punct al acestui site vă va dezvălui metode vizuale de învățare bazate pe un imaginar sănătos şi actual, menit să vindece “boli” de sezon ale imaginarului colectiv preconceput.

 

services

Viziunea GLOBULARIA este să ofere educație vizuală promotorilor educaționali (şcoli, universități, familii, persoane publice, companii), prin producții media, film, texte personalizate şi fotografie profesionistă, pentru o stare de bine autentică şi pozitivă în procesele de învățare survenite de-a lungul poveştii lor antreprenoriale.

Cover lat

Considerăm că înainte de a ne interesa ce învață copiii noştri, cum învață copiii noştri, am putea începe orice proiect educațional de la întrebarea: “Ce, cum şi cât îşi poate imagina copilul nostru?” Iar GLOBULARIA-GLOBAL EDUPRENEURS ACADEMY are ca misiune aducea imaginației pe piață printr-un CONTENT VIZUAL SĂNĂTOS, UN IMAGINAR POZITIV şi în educație (spații noi de învățare, imagine artistică în filmele şi fotografiile proiectelor care investesc în educație vizionară, webinarii, cursuri şi cărți de imaginar care pot ghida orice proiect spre inovație, prin consiliere vizuală şi creare de concepte noi pentru o reconstrucție a imaginarului contemporan în aliniament cu globalizarea şi hipertehnologizarea artelor vizuale din domeniul publicității.

Untitled design (1)

Vă invit să citiți și alte interviuri minunate dedicate proiectelor din educație, aici:

  21.02.2022 Cluj-Napoaca

Leave a Reply

Your email address will not be published.