CLAUDIA Groza Lazăr-PROFESOR ȘI SCRIITOR GLOBULARIA 

  1. Pentru profesioniștii care iau contact frecvent cu Academia Română de Imagine și Imaginar Educațional, te rog să ne spui povestea ta, privită prin ochiul interior.

2

Acum ani buni, am primit un prenume de poveste: Lizica.  Pe lângă Claudia. O etichetă de poveste! Când am descoperit „Dumbrava Minunată” de Mihail Sadoveanu, cu Lizuca și Patrocle, am fost foarte fericită.

De mică am îndrăgit copiii. Am o atracție specială pentru ei. Mama mă găsea la copilul cel mai mic de pe strada unde locuiam. Apoi, m-am îndrăgostit de cărți și de povești. Le deschideam cu mare atenție, le miroseam și așteptam să descopăr vraja poveștii. Doream să devin învățătoare și să învăț copiii să citească, să realizeze diferite lucruri și să fie curajoși. La o aniversare, am primit o carte „Povești japoneze” pe care era scrisă următoare dedicație: „Claudia, că vei deveni o blândă și suavă învățătoare se știe! Dar de ce nu, o minunată și exigentă profesoară?”  Îmi  adoram învățătoarea! Apoi, am descoperit profesori minunați, pe care am vrut să îi urmez.

Părinții au vrut să fac liceul de științe ale naturii, dorind să devin medic. Eu iubeam limba română, dar pe vremea acea la uman se făcea și gramatică. Pierdusem materie, iar ai mei nu au crezut niciodată în meditații. Fiind nevoită să mă descurc cu ce „dețineam intelectual” am dat admitere la facultatea de biologie. Mi-a plăcut! Am ales specialitatea genetică și biologie moleculară. Am devenit profesor de biologie. După 5 ani de predat, am părăsit sistemul pentru a încerca și altceva. Am lucrat câteva luni la editura Rentrop&Straton. Apoi, s-a ivit un loc la un institut de cercetare și am dat concurs. Am fost acceptată. Am descoperit o lume nouă, din multe puncte de vedere: de la programul strict (aveam cartelă de acces, se știa tot ce fac) până la colaborări cu muzee și diferite instituții, unde nu aș fi avut acces în interior așa „simplu”. O altă cerință era să te înscrii la doctorat. Eram obosită și sătulă de examene! În învățământ am dat examen pentru definitivat, plus anual examenul „celebru” de titularizare. Neavând de ales, am acceptat… și am finalizat un doctorat interdisciplinar, biologie – artă: „Biodegradarea obiectelor de patrimoniu sub acțiunea micromicetelor”.

În 2009, prin martie, am fost anunțați că nu mai sunt bani pentru salarii și intrăm în șomaj tehnic. M-am speriat, dar am ales să caut soluții și să investesc în pasiunile mele. Visam să devin scriitoare, dar faptul că nu am urmat cursurile unei facultăți umaniste, m-a îndepărtat de visul meu. Am început să caut cursuri pe internet și am descoperit „Cursuri de scriere creativă”. M-am înscris în secunda următoare, fără a mă gândi. Am întâlnit oameni de diferite vârste, cu minunate lecții de viață, veseli și talentați. Îmi amintesc și acum jocurile de rol și râsul viu, colorat, energic. Acolo s-a născut prima mea poveste „Tobias, elefănțelul colorat”. Mândră de poveste, am și trimis-o la două edituri. Era o seară de duminică. Luni am primit răspuns de la una dintre edituri. Povestea mea se plia perfect pe un proiect educațional și o voiau. Așa am început să scriu.

După cercetare, am revenit la catedră. Îmi descoperisem cu adevărat vocația: să educ copii, să îi învăț despre viață, puterea lecturii și încrederea în visele lor.

 

  1. Știu că ai o afacere și că ea poate educa, în sens larg, oameni și copii. Cum poți aduce schimbare și progres în nișa în care activezi?

3

Afacerea mea a început cu poveștile mele. Am publicat câteva cărți pe cont propriu sau selfpublishing (atunci nu știam) și în același timp scriam pe un blog de povești, care există încă, integrat în site-ul meu.

Am descoperit că prin povești poți evolua mult. Lucrez lecții de biologie la clasă scriind cu elevii mei povești, piese de teatru cu structura unei frunze, componentele țesuturilor, etc. Au fost atât de încântați încât știu acele lecții și acum… după ani buni. Astfel, îmbindând biologia cu literatura  sau cu geografia sau cu arta, îi pot duce ușor spre jurnalism, dar și cercetare.

Muncind să îmi promovez cărțile, am organizat „Ateliere de lectură și creativitate.” Pornind de la tema poveștii realizam și o parte practică: cream machete, tablouri din material reciclabile și semințe, semănam semințe, etc.

Am lansat de curând un „Ghid de scriere creativă pentru micuții scriitori” din dorința de a exista un instrument la îndemâna părinților și a copiilor de a descoperi importanța scrisului.

Lucrez la un proiect despre lectură și creativitate, care va aduce un bonus în viețile părinților și copiilor.

93476946_3310675258959899_7141030144948305920_n

  1. Care a fost experiența personală și spirituală, autentică și unică, ce a generat noutate în viața ta profesională? Când ai accesat “al treilea ochi” în business?

 

În afacere nu am avut susținere din partea familiei. Dar nu am renunțat. Crescusem și aveam nevoie de o formă juridică. Știam că există soluții. Când soacra mea mi-a spus că nu mă lasă să îmi trec firma pe adresa ei, mama la fel, m-am dus la biserică și m-am rugat. Cum am făcut de multe ori când aveam un examen dificil sau voiam să îmi schimb locul de muncă. În câteva ore am rezolvat problema sediului (plătesc anual pentru schimbarea sediului, dar știu că se va rezolva).

Atunci am înțeles că POT! Iar dacă eu POT, e necesar să ajut și pe alții să poată.

 Așa a prins contur „Călătoria Cărților”!

  1. Are businessul tău niște concepte solide și un imaginar sănătos de bune practici educative? Care sunt acestea?

Am un principiu de viață: să fac foarte bine ce știu să fac și să am o educație generală solidă.  Conceptele solide în care cred și pe care le promovez sunt: lectura, scrisul, ambiția și perseverența îți asigură o viață de succes. Poți deveni orice visezi! Poți călători (și imaginar prin lectură) oriunde!

Poveștile mele îmbină pasiunea pentru pentru lectură cu: sănătatea, dezvoltarea personală și știința. Prin cărțile mele urmăresc ca cititorii să își descopere vocația și să se imagineze oameni de succes, pictori celebri, biologi, oameni de știință care vor descoperi vaccinuri salavatoare, etc.

 

groza

  1. Pe principiul că tot ceea ce ne imaginăm influențează realitatea, ce proiectează constant imaginația ta asupra viitorului și cum “se vede” în tot ce ești și ce faci?

 

Am testat puterea imaginarului. Cum? Mă visam mamă de doi copii, dar timpul trecea, iar eu eram concentrată pe carieră, apoi descoperisem călătoriile și atelierele creative. Când am decis să devin mamă, am aflat că voi fi mamă de gemeni.

Imaginația mea asupra viitorului îmi arată că voi fi o scriitoare internațională, călătorind în întreaga lume, implicându-mă în educația copiilor nevoiași. Mai văd o librărie a mea, micuță și cochetă, în care să ofer recomandări celor care trec pragul. Biblioterapie.

Urmez periodic cursuri de scriere creativă susținute de specialiști. Scriu asumat și țintit pentru un anumit public cititor.  Învăț permanent din cărți și de la oamenii pe care îi descopăr online și offline.

 

CONTACT: 

www.claudiagrozalazar.ro

https://www.facebook.com/Povestilelizei

https://www.facebook.com/CalatoriaCartilor

0 siglaglobularia

Interviu realizat de Florina Russu. 

  • NOTĂ:
  • Câmpul cunoașterii umane se lărgește foarte mult. Dacă s-a vorbit mult despre efectele imaginii asupra realității, cred că e timpul să se cerceteze și să sondăm efectele imaginarului ca resursă a imaginii care dezvoltă realități, a imaginației noastre creative în business. Spre deosebire de gândirea strategică și memorie, imaginarul construiește noi realități și schimbă la modul cel mai rapid cu putință toate activitățile noastre, dacă este exersat!
  • Sunt Florina Russu, profesor, consultant educațional, scriitor, președintele Academiei Române de Imagine și Imaginar educațional, http://www.florinarussu.ro/academia-romana-de-imagine-si-imaginar-educational/, o instituție care cercetează și promovează efectele imaginarului și a imaginii în domeniul educativ. Educativ însemnând, la modul larg, nu doar școli, familii, comunități, ci toți promotorii educaționali. http://www.florinarussu.ro/visual-educational-nourishment/

 

 

Uite câteva exemple: http://www.florinarussu.ro/cristina-muresan-toth-c-arte-cu-insemnatate/

http://www.florinarussu.ro/carmen-cojan-ghiduselul-globularia/

http://www.florinarussu.ro/nadia-georgescu-psiholog-globularia/

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *